Giderek yaşlanan nüfusun sağlıklı, aktif yaşlanması, yaşlılığında bağımsız ve kendine yeterli olabilmesi, sosyal ve psikolojik açıdan kendisini iyi hissedebilmesi büyük önem taşıyor. Geleneksel kültürümüzün önemli bir özelliği olan yaşlıya saygı ve özen gösterme gibi değerlerimizin, günümüz toplumunda örselenmemesi için yaşlı bireyleri koruyacak yapıları yeni bir anlayışla hayata geçirmek gerekiyor.

1. Hayattan Kopmayın
Günümüzde yaşlılık, ‘hayattan emekli olmak’ anlamına gelmiyor. Yaşlılar, sağlıklı bireyler olarak kendi sosyal ortamlarında ve bağımsız yaşamlarını sürdürebilmeli. Bireylerin sağlıklı yaşlanması, hastane tedavisine gereksinim duymaması esas amaç olmalıdır.Hastanede tedavi gerekiyorsa en kısa süreli ve etkin tedavi ile sağlık sorunlarının çözümlenmesi sağlanmalıdır.

2. Akıllı ilaç kullanın
Özellikle yaşlı hastalarda polifarmasinin (çoklu ilaç kullanımı) yaygın olması sebebiyle akılcı olmayan ilaç kullanımına sıkça rastlanıyor. Ülkemizde yaşlı hastaların reçetesiz olarak kullandığı ilaçların büyük bölümünü ağrı kesiciler, vitaminler, kabızlık ilaçları ve bitkisel ilaçlar oluşturuyor. Yaşlı hastalar genellikle kullandıkları bitkisel ürünleri, vitaminleri doktor ya da eczacılarına bildirmiyor. Fakat bu tür ilaç dışı gıda takviyeleri de ilaçlarla etkileşime giriyor ve istenmeyen etkiler gözleniyor. Oysa ilaçlar doktor ve eczacının önerdiği dozda ve tedavi şemasına uygun şekilde kullanmalı. Sorun veya sorular ile ilgili mutlaka doktora veya eczacıya danışılmalı. Ayrıca her belirti veya yakınma için hemen ilaç kullanmamalı.

3. Evinize 'yaşlı dostu' düzen getirin
Yaşlılıkta hem kadınlarda hem de erkeklerde ortaya çıkan kemik erimesinde yani osteoporozda; kırıkların oluşumuna yol açan en belli başlı neden düşmelerdir. Bu nedenle osteoporozu olan kişilerin, yaşama alanında düşmeleri önleyecek düzenlemeler yapmaları gerekiyor: Ev ortamında küçük kilim ve paspaslar, kaygan cila, kordonlar ve kalabalık eşyalar mümkün olduğunca kullanılmamalı. Merdiven basamakları sağlamlaştırılmalı ve yaşlıların tutunabilmesi için trabzan yapılmalı. Düşmelerin önlenmesi için evdeki ortamın ışıklandırması iyi olmalı.

4. En güzel spor yürümek
Herhangi bir spor salonuna üye olmaya gerek yok, evinizin etrafında yürüyüş parkuru bulunmasa bile, günlük hayatta uygulayacağınız bazı yöntemlerle hareketli olmak mümkün. Markete alışverişe gitmek, çöpü atmak, bahçede sebze ve meyve yetiştirmek, otobüsten iki durak önce inip yürümek, ev temizliğine yardım etmek, evde koridorda küçük yürüyüşler yapmak bunlar arasında sayılabilir.

5. Sağlıklı yaşama mutfaktan başlayın 
Sağlıklı ve bilinçli beslenerek zinde ve sağlıklı olabilirsiniz Bunun için de işe mutfaktan başlamanızda fayda var. Öncelikle pişirme şekillerine özen gösterin. Yağda kızartma ve kavurma gibi sağlıksız ve yanlış uygulamalardan vazgeçin. Bunların yerine; fırın, buğulama, buharda pişirme ve ızgara yöntemlerini kullanın. Margarinleri, raf ömrü uzun hazır gıdaları tüketmeyin. Tuz ve sodyumdan zengin besinlerden (turşu,balsamik sirke ve salamuralar) hazır pastalar,kızartılmış ve şerbetli tatlılardan uzak durun.

6. Rengarenk beslenin
Günde 5-6 öğün beslenin, her gün 1,5-2 litre su için. Beyaz ekmeği bırakıp tahıllı ekmekleri tercih edin.Sağlık sorunlarına karşı renkli beslenmeyi tercih edin.Her gün farklı renkte sebze ve meyve tüketin. Kan sulandırıcı ilaç kullanıyorsanız ilaç besin etkileşimi konusunda diyetisyene danışın.

7. Hobiler edinerek zinde kalın 
Çalışma hayatından çekildiyseniz, kendinize sizi zinde tutacak hobiler edinin. Bir koroya katılmak, dikiş kursuna gitmek, briç kulübüne katılmak gibi kendi ilgi alanınıza uygun bir hobi belirleyerek,sosyal kulüplere katılarak hem zamanınızı daha kaliteli değerlendirmiş hem de moral gücünüzü de yüksek tutmuş olursunuz.

8. Düzenli sağlık kontrolüne gidin 
Sağlık kontrollerinin düzenli yaptırılması ileri yaş gurubunda büyük önem taşımaktadır. Bilinen bir hastalık söz konusu ise ve Doktor daha sık çağırmadıysa 6 ayda bir ilgili bölümde kontrol öneriyoruz. Herhangi bir sağlık sorununuz yoksa yılda bir kez genel kontrollerinizi yaptırınız.

Prof. Dr. Tayfun Gürpınar
Bayındır Sağlık Grubu Tıbbi Hizmetler Direktör Yardımcısı





Bayındır Hastanesi
x

Randevu Al

* listenenler dışındaki tarih ve saate randevu almak istiyorsanız lütfen 0850 911 0 911 numaralı çağrı merkezimiz ile iletişime geçebilirsiniz

Verdiğim kişisel veri ve iletişim bilgilerimin, Bayek Tedavi Sağlık Hizmetleri ve İşletmeciliği A.Ş., Penta Sağlık Hizmetleri A.Ş., Bayek Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri ve İşletmeciliği A.Ş. (hepsi birlikte Bayındır Sağlık Grubu olarak anılacaktır) tarafından, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında Aydınlatma Metninde belirtilen amaç ve bağlı amaçlar dahilinde işlenmesine ve aktarılmasına muvafakatettiğimi beyan, kabul ve taahhüt ederim.

Bayek Tedavi Sağlık Hizmetleri ve İşletmeciliği A.Ş., Penta Sağlık Hizmetleri A.Ş., Bayek Ağız ve Diş Sağlığı Hizmetleri ve İşletmeciliği A.Ş. (hepsi birlikte Bayındır Sağlık Grubu olarak anılacaktır) tarafından her türlü bilgilendirme, etkinlik, duyuru, anket, tanıtım, açılış, davet vb. hatırlatmaları ile diğer sair iletişim çalışmaları kapsamında tarafıma ticari elektronik ileti (arama, SMS, e-posta vb.) gönderilmesini kabul ediyorum.

Lütfen Üstteki Kutucuğu işaretleyiniz!

Hastanemizde kaydınız var ise direkt randevu alabilmek için tıklayınız

yukarı git