Çağımızın iki büyük salgın hastalığı var. Birincisi kalp hastalığı. Sağlık bilinci yüksek insan kalp hastası olmaz. Kimler kalp hastası olma riskini taşıyor sorusunun cevabı, ne yapmamız gerektiğini bize anlatıyor. Tansiyonunuz yüksekse, şeker hastasıysanız, kolesterolünüz yüksekse, spor yapmıyor ve kiloluysanız, bir de bunlara ek olarak sigara içiyorsanız kalp hastası olmamanız bir mucizedir. Bu bahsedilen nedenler herkesin kolaylıkla önleyebileceği ve kontrol edebileceği risklerdir.

Öte yandan kalp hastalığı kadar salgın bir diğer hastalık da alzheimer, bilinen diğer adı ile vasküler demans bunamadır. Ömür uzadıkça alzheimer riskiniz de artıyor. Kalp damarlarınızı için ne zararlıysa beyniniz için de aynı şeyler zararlı. Yani, yüksek kolesterol, kontrolsüz hipertansiyon, diyabet, sigara ve obezite. Kalbinize iyi bakarak bir taşla birçok kuş vurmuş oluyorsunuz. Bu kuşlara kanserden korunma da dahil. Sağlık bilinci yüksek insan hem kalp hastalığından hem felçten hem böbrek yetmezliğinden hem de alzheimerdan korunur.

Kalbinizi koruyan altın öneriler

Damarlara fazla yüklenen tuz ve şeker kalbi yoruyor: Vücut kitle endeksinin 25’in üstünde ve bel bölgesinde yağlanma olması bütün “kötülüklerin anasıdır”. Kilo, insülin direncini tetikliyor; insülin direncinin başlaması ile beraber tansiyon, şeker hastalığı, kolesterol yüksekliği başlıyor ve kalp hastalığının ilk temeli atılmış oluyor. Damarlarımız içinde normalden fazla şeker, tuz, kolesterol bulunursa kalp hastalığı kaçınılmaz hale geliyor.

Bir tane ile bir paket arasında fark yok: Önlenebilir ölümlerin en önemli nedeni sigara. Risk açısından günde bir adet içmek ile bir paket içmek arasında bir fark yok.

Reçetesiz tedavi spor: Tüm bunları engellemek elimizde ve çok güçlü bir silahımız var: spor. Spor, kilonuzu kontrol ederek insülin direnci, diyabet, hipertansiyon ve hiperkolesterolemiyi önleyen çok kuvvetli bir silah. Hem bedava, hem sağlıklı, hem de reçetesiz. Sporu yaşam tarzı olarak benimsemiş bir insan tüm organlarını korumaya başlamış demektir.

Otoparkınız evden uzakta olsun:  Sağlıklı bir kalp için hareket etmemiz gerekiyor. En sağlıklı ve en ucuz spor, tempolu yürüyüştür. Haftanın en az 5, mümkünse 7 günü 35 dakikadan biraz daha fazla tempolu yürümek gerekiyor. Ya da teknolojinin sayesinde adımlarınızı sayarak günde 10 bin adım atmanız gerekiyor. Otomobilinizi evinize ya da iş yerinize iki durak uzakta bırakın ve yürüyün.

Asansör yerine merdiven: Bütün gün iş yerindeyim ne zaman spor yapabilirim ki diyorsanız, işte çözüm: merdivenler kalp dostudur. Asansör kullanmayın, merdivenleri tercih edin. Odanızda saatte bir 5 dakika ileri geri yürüyün. Hareketli olmak ömür uzatıyor unutmayın. Bu hareketler hem size enerji harcatarak zayıf tutuyor, hem de kalbinizin performansınızı artırıyor. Ayrıca efor yaptığınız zaman oluşabilecek göğüs ağrısı erken uyarı sistemi olarak sizi bir kardiyoloğa yönlendiriyor. “Yokuş çıkarken göğsüm ağrıdı” diye gelen hastaları, hemen incelemeye alıyoruz.

Kendinizle yarışın: Kalp için yapılacak ikinci spor yüzmedir. Futbol ise belli bir yaştan sonra başlamak için uygun bir spor değil. Kalp sağlığınız için rekabetçi sporlardan kaçının.

Sporu Akdeniz-Ege mutfağı ile taçlandırın: Sporun olmaz ise olmazı ise sağlıklı beslenmek. Sağlıklı beslenmek demek mucizevi bir mutfak olan Akdeniz - Ege mutfağı ile beslenmek demek.

Prof. Dr. Timur Timurkaynak
Bayındır İçerenköy Hastanesi Kardiyoloji Bölüm Başkanı





Bayındır Hastanesi
x

Randevu Al

* listenenler dışındaki tarih ve saate randevu almak istiyorsanız lütfen 0850 911 0 911 numaralı çağrı merkezimiz ile iletişime geçebilirsiniz

Hastanemizde kaydınız var ise direkt randevu alabilmek için tıklayınız

yukarı git