Hamilelik

Yaz Hamileliğini Avantaja Dönüştürün

Yaz ve hamilelik kelimeleri bir araya geldiğinde sıkıntı verici bir süreç aklınıza gelmesin. Yazın açık havada geçirilen saatler, bol sulu gıdalar ve hamilelikte en iyi spor olan yüzme alternatifleri bebeğinizi konforlu bir şekilde beklemenizi sağlayabilir.

Yaz aylarında yaşanan gebelik, havanın aşırı sıcak ve nemli olmasının yanı sıra güneş ışığının yakıcı etkisi nedeniyle de hamilelerin yaşamını güçleştiriyor. Sıcak hava terlemeyi arttırarak su ve tuz kaybına yol açarken nem de bu etkiyi artırıyor. Sıcak ve nemin bir arada bulunması nefes alıp vermeyi de zora sokuyor.

Hamilelikle birlikte artan kilolar ve azalan akciğer hacmi de işleri zorlaştırıyor. Bayındır Söğütözü Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Levent Alaybeyoğlu, yazın hamile olmanın en büyük avantajının ise yüzmek olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Su, vücut ağırlığının 9/10’unu kaldırdığından çok fazla efor sarf etmek gerekmiyor. Üstelik bacaklar ve kollar dışında vücudun tüm kasları da böylece çalıştırılmış oluyor. Ayrıca sıcak günlerde suya girmek hamile kadını rahatlatıyor, ferahlatıyor ve daha rahat nefes alıp vermesini sağlıyor. Suya girmenin yanı sıra sıcaktan ve nemden korunmak için doğal olarak yapılabilecek en uygun şey serin ve kuru ortamları tercih etmek oluyor. Evin kuzeye bakan odasını seçmenin yanı sıra, uygun ayarlanmış klima sistemleri ile de bu sağlanabiliyor. Yazın doğum yapacak hamilelerin bir diğer avantajı da doğumdan sonra açık hava ve güneşten bebeğiyle birlikte daha fazla yararlanabilmesi oluyor.”

Peki ya bebeğin durumu?

Anne karnındaki bebek, anne ateşli bir hastalık geçirmediği sürece sürekli olarak 36.5 derece tutuluyor Bundan dolayı anne, uzun süreli güneşe maruz kalmadığı ve aşırı bir susuzluk (şiddetli dehidratasyon) çekmediği sürece bebeğin vücut ısısı değişmiyor. Ayrıca, bebek su ile çevrili olduğundan, bebeğin etkilenebilmesi için öncelikle bu suyun ileri derecede ısınması ve sonrasında bunun bebeğe yansıması gerekiyor.

Su tüketimi hayati önem taşıyor Yaz aylarında herkesin olduğu gibi hamilelerin de sıvı alımına dikkat etmeleri gerekiyor. Havadan sonra en önemli yaşamsal unsur olan suyun kısıtlı alındığı durumlarda önce organizma kendini koruyor yani alınan sıvıyı önce annenin ihtiyaçları için kullanıp kalanını bebeğe geçiriyor. Annenin yeteri kadar sıvı alamaması durumunda dehidratasyon denen durum ortaya çıkıyor. Annenin kan basıncı düşüyor, kandaki şeker ve tuz düzeyleri bozuluyor, nabız hızlanıyor ve ilerleyen dönemde bilinç bozulmaya başlıyor.

Dr. Alaybeyoğlu, sıvının yerine konulmaması durumunda şoka kadar giden değişimler söz konusu olduğunu belirterek, “Bebek de doğal olarak bu durumdan benzer şekilde etkileniyor. Sıvı alımının uzun süreli olarak yeterli olmaması durumunda ise bebeği saran amniyon sıvısı azalıyor, bebeğin gelişimi yavaşlıyor ve hatta durabiliyor. Suyun tamamen bitmesi durumunda bebeğin kordonu sıkışarak anne karnında bebek kaybına yol açabiliyor.

Aşırı yağlı ve şekerli gıdalardan uzak durmaları önerilen hamileler için yaz aylarında hafif seçenekler daha fazla bulunuyor. Karpuz ve kavun gibi bol sulu meyveler bu anlamda avantaj sağlarken, şeker içeriği nedeniyle tüketimde aşırıya kaçmamak gerekiyor. Dr. Levent Alaybeyoğlu, su ve elektrolit kaybına yol açabilen zehirlenmelerin önüne geçmek için sıcaktan dolayı kolayca bozulabilecek kremalı tatlılardan ve güvenli olmayabilecek et ve tavuktan uzak durulmasını öneriyor. Hamilelerin yalnızca yaz mevsiminde değil, her zaman doğal maddelerden üretilmiş kıyafetler giymeleri gerekiyor.

Yaz aylarında hafif, serinletici ve hava alıp vermeyi kolaylaştırıcı olması nedeniyle yüzde yüz pamuk kıyafetler giymek doğru olur. Serinlemek amacı ile karın bölgesi ve ayakların açıkta bırakılmamasını öneren Dr. Alaybeyoğlu, “Bu bölgelerin soğukla karşı karşıya kalması durumunda, rahimde kasılmalar ve karın ağrısı oluşabilir. Öte yandan terleme, vücudun ısısını sabit tutabilmek amacıyla aşırı ısınmaya karşı başvurduğu bir savunma yöntemidir. Terlemeyle birlikte su ve tuz kaybedilir. Aşırı olması durumunda ciddi metabolik bozukluklara yol açar. Sıcak ve nemden uzak durmak, terlemeyi engellemenin en önemli yoludur” diyor.

NEREDE VE NASIL YÜZÜLMELİ?

Yüzerken çok dalgalı ve sert olmayan suları seçmek gerekiyor. Aşırı efor harcanması çabuk yorgunluğa, kramplara ve hatta boğulmaya neden olabiliyor. Suyun çok soğuk olmaması ve suda üşümeye yol açacak kadar uzun süre kalmamak da dikkat edilmesi gereken bir nokta... Temiz olması koşuluyla havuz ya da denizin pek farkı bulunmuyor. Sudan çıkıldıktan sonra zaman geçirmeden duş alınması ve hemen ardından kurulanarak pamuklu kıyafetleri giymek önemlidir. Yüzmeyi ise güneşin yoğun olmadığı sabah ve akşamın geç saatlerinde yapmak gerekiyor.

GÜNEŞTEN DOĞRU FAYDALANIN

Kontrolsüz olunması durumunda güneş, yaz aylarında yarardan çok zarar veriyor. Uzun süre güneş altında kalınması ciltte ciddi yanıklara ve güneş çarpmasına yol açabiliyor. Gebelikte kan düzeyi yükselen hormonlar, cildi güneş ışıklarına karşı daha da hassaslaştırıyor ve lekelenmeler ortaya çıkıyor. Bunların tümünden, güneş altında geçirilecek zamanı sınırlayarak ve beş dakika bile güneşe çıkıldığında yüksek koruma faktörlü güneş yağı ya da kremleri kullanarak korunabilmek mümkün oluyor.

TATİLE GİTMEYİ PLANLAYAN BİR HAMİLEYSENİZ

• Tatilinizi mümkün oldukça gebeliğin 32’inci haftasından öncesine planlayın.

• Gideceğiniz yerde acil durumları düşünerek yeterli sağlık hizmetinin olup olmadığını araştırın.

• Yanınıza gerekli olabilecek ilaçlarınızı almayı unutmayın.

• Sıcakta yolculuğun en güzeli, en kısa olanıdır. Uçakla olan yolculukları tercih edin.

• Kendi aracınızla yapacağınız yolculuklarda sık mola verin, toplu taşıma araçlarıyla yapılanlarda ise en geç saatte bir kalkarak koridorda yürüyün.

• Uzun süreli yolculuklarda varis çorabı kullanarak pıhtılaşma riskini azaltın.

• Yolculuk esnasında meyve suyu, limonata, soda gibi hem sıvı, hem de şeker ve elektrolit açısından zengin olan içecekleri ve suyu bolca tüketin.

• Bozuk yollarda ya da süspansiyonu insan taşınması için uygun olmayan araçlarla (traktör, römork vb.) yapılan yolculukları tercih etmeyin.

• Yolculuğunuzu havanın çok sıcak olmadığı sabah ve akşam saatlerine denk getirin.



Bayındır Hastanesi
x

Randevu Al

* listenenler dışındaki tarih ve saate randevu almak istiyorsanız lütfen 0850 911 0 911 numaralı çağrı merkezimiz ile iletişime geçebilirsiniz

Hastanemizde kaydınız var ise direkt randevu alabilmek için tıklayınız

yukarı git